Błonnik

Błonnik Błonnik pokarmowy jest składnikiem odżywczym którego twój organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, szczególnie dla prawidłowej pracy jelit i ich zdrowia. Pełne ziarna, owoce i warzywa oraz rośliny strączkowe dostarczają organizmowi niezbędnego błonnika którego on potrzebuje, ale czasami może to być trudne do określenia że spożywa się wystarczające ilości.



Jaką ilość błonnika powinno się spożywać?

Dorośli powinni spożywać do 25-30g błonnika dziennie.
Dzieci w wieku od czterech do ośmiu lat potrzebuję co najmniej 18 g błonnika dziennie.

Błonnik znajduje się w różnych produktach spożywczych. Szczególnie bogate w błonnik są:

  • pełnoziarniste pieczywo, mieszane zboża, żyto, pełnoziarniste płatki zbożowe, owies, perłowy jęczmień i brązowy ryż
  • owoce i warzywa
  • rośliny strączkowe, soczewica, ciecierzyca

Oto przykładowe zestawienie produktów dobranych tak, aby spożyć zalecaną dzienną porcję błonnika:

  • 3/4 szklanki otrąb zbożowych płatków = 4,5g
  • 2 kromki razowego chleba = 4,5g
  • 1 jabłko i 1 pomarańcza = 5.5g
  • 2 szklanki mieszanych surowych warzyw = 10g
  • 1/4 szklanki fasolka = 3g
  • Razem = 27,5 g

Nagłe spożycie dużej ilości błonnika może powodować wystąpienie niedogodności, takich jak wzdęcia czy też ‘wiatry’. Aby unikną tego problemu należy stopniowo zwiększać dawkę aby dać organizmowi czas na przystosowanie. Fasola znana jest z tego, że powoduje wiatry szczególnie jeśli danie jest przygotowywane z suszonych produktów. Aby uniknąć wzdęć należy suszoną fasolę moczyć całą noc przed gotowaniem w świeżej wodzie.

Więcej informacji na temat innych składników znajdziesz na etykiety na opakowaniach.

Tagi: ,
Kategorie: Produkty


Wpisz komentarz