Ćwiczenia fizyczne

Ćwiczenia fizyczne bieganie

Tryb życia wielu dorosłych nie zapewnia im wystarczającej dawki ruchu. Do pracy dojeżdżają samochodem, pociągiem, autobusem, spędzając większość swojego czasu za biurkiem, następnie wracają do domu tym samym środkiem lokomocji i zasiadając w fotelu oglądając telewizję. Czy Twój sposób na życie właśnie tak wygląda? Jeśli odpowiedź jest pozytywna to najwyższy czas zacząć działać. Większość z nas nie dowierza, iż jest to bardzo niezdrowy styl życia. Nie brakuje jednak świadomych takiego postępowania, którzy doskonale wiedzą jak potrzebny jest ruch, który pozwala na utrzymaniu sprawności ciała, zrelaksować się i co dziś równie ważne, ułatwia walkę ze stresem. Nie należy zapominać, że przeciwdziała otyłości i przedłuża życie.

Każdy może wybrać aktywność dostosowaną do wieku, czasu, jaki posiada, możliwości finansowych. Uprawiamy sport samodzielnie lub zespołowo, zależnie od nas samych. Jedni bowiem mobilizują się przy współzawodnictwie, podczas gdy pozostali nie mają takich potrzeb i w zaciszu domu równie skutecznie mogą zażywać ruchu. Jeśli decydujemy się na sport to bądźmy konsekwentni, aby nie była to tylko okazjonalna rozrywka. Regularny jogging do pracy, mecz np. w tenisa po południu, a wieczorem wyjście na basen, przejażdżka rowerem to przykładowe możliwości form ruchu. Jeśli dawno nie zażywaliśmy sportu to zacznijmy od spacerów, łagodnego biegu.



Sporty zespołowe jak piłka nożna, rugby, siatkówka, koszykówka, wymagają od zawodników zaufania i współpracy, dlatego będąc korzystne dla zdrowia są także integralną częścią życia towarzyskiego. Sporty indywidualne to tenis, badminton, squash, golf, lekkoatletyka, pływanie, uprawiane są przez ludzi, którzy wolą polegać na własnych umiejętnościach, niż być zależni od współpracy z zespołem. Są także dyscypliny, wymagające więcej wysiłku lub czasu, chcąc uzyskać wymagany poziom sprawności i zdrowia. Należą do nich squash, hokej na lodzie, wioślarstwo wymagające krótkich, od kilkuminutowych do półgodzinnych okresów intensywnego wysiłku, w porównaniu np. z tenisem czy badmintonem, które nie wymagają tak wytężonej pracy, aczkolwiek czas trwania wysiłku jest dłuższy, wynoszący godzinę, a nierzadko więcej.

Ćwiczenia fizyczne w domu

Ćwiczenia sprawnościowe w siłowni, kluby odnowy biologicznej czy basen to inny sposób zapewnienia organizmowi ruchu i zachowania dobrego stanu zdrowia. Aby nie były nudne, można je połączyć z muzyką, wykorzystać piłki, liny i inne akcesoria, rozwijające koordynację ruchów. Studio odnowy, sala ćwiczeń z drabinkami, materacami na podłodze, stałe lub ruchome przyrządy treningowe to kolejna propozycja ćwiczeń sprawnościowych. Specjaliści w tej dziedzinie odkryją przed uczestnikami nowe możliwości, jak gimnastyka taneczna, ćwiczenia na podłodze.

Nie trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że udział w grupowych ćwiczeniach fizycznych to korzyści natury psychologicznej, mobilizujące do dalszych postępów, tym bardziej jak korzystne rezultaty treningów zaobserwują osoby trzecie. Samotne ćwiczenia bowiem nie mobilizują i bardzo prawdopodobne, że nasze założenia co do czasu ćwiczeń spełzną na panewce. Zaraz znajdziemy wiele powodów aby je przerwać, albo po prostu nam się nie chce. Niezależnie od ćwiczeń jakie wybierzemy, izotoniczne, czy izometryczne, przyniosą one widoczne efekty, jeśli będziemy świadomi w jaki sposób działają one na nasz organizm.

Ćwiczenia izotoniczne zmuszają mięśnie do wykonania pełnego skurczu, a tego rodzaju ćwiczenie może służyć do rozwijania pewnych grup mięśniowych, naciągania wiązadeł, uelastycznienia stawów, poprawy krążenia krwi. Tak znane pompki rozwijają mięśnie ramion, barków, a także uaktywniają stawy łokci i ramion. Tego rodzaju ćwiczeniom towarzyszy zwiększone zapotrzebowanie na tlen, pomaga również wzmocnić serce i płuca oraz zwiększyć ich pojemność. Unoszenie się z pozycji leżącej do tzw. siadu z dotknięciem palców u nóg wzmacnia mięśnie brzucha i pleców i uelastycznia kręgosłup.

Ćwiczenia izometryczne dotyczą głównie przełamania jakiegoś oporu, tak, iż mięśnie nie zmieniają swojej długości. Takim ćwiczeniem jest pchanie ściany, trzymanie nieruchomo rozchylonych na boki ramion, nóg. Tego rodzaju ćwiczenia pozwalają wzmocnić ramiona, barki, klatkę piersiową, nogi.

Ćwiczenia aerobowe wykonujemy wtedy gdy praca jest intensywniejsza i trwa dłużej, a komórki mięśniowe potrzebują dodatkowych porcji tlenu, by uaktywnić procesy biochemiczne, wymagające tlenu. Tlen dostaje się do organizmu przez płuca, a w czasie wysiłku mięśnie oddechowe muszą pracować prężniej i intensywniej. Następnie tlen wędruje z krwią pompowaną przez serce, które także musi bić szybciej. Określenie „aerobowy” to pojęcie naukowe oznaczające „z tlenem”. Stąd pochodzi nazwa „aerobik”. Reasumując ćwiczenia aerobowe są korzystne dla całego organizmu czyli: poprawiają wydajność płuc i mięśni oddechowych, wzmacniają prawie wszystkie mięśnie i inne aktywne części ciała, poprawiają wydajność pracy serca.

Ćwiczenia fizyczne

Sport, ćwiczenia fizyczne są na ogół korzystne dla zdrowia, lecz mogą nieść za sobą niebezpieczeństwo uszkodzenia ciała i wypadki. Korzystne jest rozpoczęcie ćwiczenia od rozgrzewki, rozgrzewającej mięśnie. Dobry trener to taki, który swoją drużynę solidnie rozgrzeje zanim zrealizuje swój program treningowy. W przeciwnym wypadku sportowcom może wyrządzić krzywdę, a tym samym będą narażeni na groźne kontuzje: naderwanie ścięgna i więzadła, naciągnięcie mięśni, a w przyszłości również problemy z sercem. Taki rodzaj sportu jak lotniarstwo, wspinaczka skałkowa itp. podlega większemu stopniowi ryzyka, które powinny uprawiać osoby o odpowiednich predyspozycjach. Aby zminimalizować zagrożenie należy posiadać właściwy sprzęt, regularnie trenować i korzystać tylko z profesjonalnej pomocy.

Popularność w Europie zyskała forma ćwiczeń fizycznych zwana jako hatha joga. Podkreśla ona znaczenie łagodnego odprężenia fizycznego i umysłowego, proponuje zestaw pozycji zwanych asanami. Część z nich są statyczne i trzeba w nich dłużej wytrwać, nie brakuje także dynamicznych, wymagających wykonywania ruchów jedną lub kilkoma częściami ciała. Bardzo istotne jest w tym ćwiczeniu wydajne, miarowe i w pełni kontrolowane oddychanie. Osoba ćwicząca hatha jogę ma na celu uzyskanie właściwej postawy, smukłego i prężnego ciała oraz jakże ważnego dobrego samopoczucia.

Osoby, które nie uprawiali dotychczas sportu, lub dawno go zaprzestali, zanim przystąpią do regularnych ćwiczeń, powinny poprosić o poradę lekarza. Bardzo możliwe, iż niezbędne będzie zbadanie ich ogólnego stanu zdrowia. Rytm bicia serca jest doskonałym wskaźnikiem sprawności fizycznej i reakcji organizmu na intensywny wysiłek fizyczny.

Tagi:
Kategorie: Odchudzanie


20 odpowiedzi do “Ćwiczenia fizyczne”

  1. weruuulllkkkaa, 1-25-2011 o 14:57

    waże 50kg ………….
    i mam 11lat co mam robić???

  2. kinia-14, 2-7-2011 o 20:40

    Jak to co masz robić? Jak chcesz schudnąć to albo mniej jedz albo się ruszaj. Nikt nie zrzuci wagi za Ciebie ;p
    Na szczęście :)

  3. anonimek xD, 2-28-2011 o 20:59

    a ja mam 17 lat i ważę 50 kg. xD
    dodam, że mam 164 wzrostu . ;>
    co mam zrobić żeby troszkę schudnąć i mieć płaski brzuch. ?

  4. jasmine., 3-12-2011 o 18:21

    anonimek xD proponuje skakanke 10 minut dziennie i brzuszki zwiekszając liczbe powtórzeń z każdym kolejnym dniem. a oprócz tego idź pobiegać wieczorami jak zrobi sie wystarczająco cieplej. pozatym pij dużo wody i jedz czasem surową marchewke. (;

  5. Pati, 4-8-2011 o 07:34

    Do Anonimka – nie powinnaś się odchudzać, ponieważ ważysz wręcz za mało i odchudzaniem możesz zrujnować sobie zdrowie. Jeśli masz okrągły brzuszek po prostu staraj się więcej ruszać i powinno pomóc.

  6. ewka, 4-17-2011 o 17:50

    zgadzam się z Pati, ja mam 15, taki sam wzrost jak anonimek i waże 53 kg i z tego co wiem, to jest dolna granica mojego bmi, a ty na pewno nie powinnaś się odchudzać, co najwyżej możesz wykonywać ćwiczenia na mięśnie brzucha, najlepiej brzuszki, często, ale nie za dużo

  7. Siema, 5-2-2011 o 19:57

    Słuchajcie, jedzcie troszkę mniej i toszkę wiecej ruchu, rower, spasery, piłka. a na kolacje jedzcie same owoce. lub wcale nie jedzcie kolacji i bedzie gitara :)

  8. nika12, 5-12-2011 o 16:17

    mam 35 lat własnie rzuciłam palenie waze 84 kilo i mam 162 cm wzrostu chce bardzo schudnac co robic?

  9. anonim, 5-27-2011 o 10:49

    ludzie sprawdzajcie bmi ale nie wierzcie mu ślepo bo bmi nie bierze pod uwage wieku nie róbcie brzuszków bo szkodzą na kręgosłup polecam bieganie ale też z umiarem co bieg powinien być dzień przerwy przy biegu nie stawać to jest najgorsze co możecie zrobiś najwyżej marszobiegi rower jest bardzo dobry bo nie obciąża aż tak kręgosłpa i spala dużo kalori tak jak bieg mógł bym się jeszcze tak rozpisywać długo ale mi się nie chce. POWODZENIA WSZYSTKIM!!!

  10. czekoladka19, 6-16-2011 o 12:28

    a ja mam 19 lat i ważę sporo tzn ważyłam ale jestem w trakcie spalania tego tłuszczyku :P zawsze byłam pączek i ważyłam 74kg przy wzroście 164. na początku było ciężko (pierwszy tydzień wszystko mnie bolało) w dość krótkim czasie schudłam 13kg. W ciągu dnia robię 4serie po 1000powtórzeń skakanką, jedna seria zajmuje mi ok. 10-15minut to nie wiele i rozkładam to na cały dzień kiedy tylko mam wolną chwilę. Jednak skakanka z licznikiem się przydaje i serdecznie polecam :) do tego robię rano i na wieczór po 20-40 ćwiczeń (różnego rodzaju, na talię, na brzuszek etc.) uwierzcie pomaga. Staram się biegać ale nie zawsze mi się chce biegam tylko ok 3km czasem wcale + moja ukochana dieta owocowa z przewagą grejpfrutów i dużo wody, zero soli, zero winogron, bananów i mało truskawek. Odchudzam się od 3tygodni :)

  11. IKA, 6-23-2011 o 23:32

    CZEKOLADKO! POWIEDZ JAKĄ DIETĘ MASZ?

  12. Iwi, 7-14-2011 o 12:06

    :)

  13. huj, 12-28-2011 o 12:06

    :D

  14. mariola, 4-15-2012 o 10:42

    ja waze 95kg i wzrostu mam 165 cm co mam robic by troszke schudnac

  15. ewcia_19, 2-21-2013 o 13:42

    Witam . Ja waże 85 kg i mam 175 cm wzrostu. Co mam zrobić by pare kilo schudnąć?

  16. Martyna, 3-1-2013 o 08:55

    Ja regularnie ćwiczę Callanetics z Mariolą Bojarską, zwykle 2-3 razy w tygodniu. Chyba, że wyjeżdżam na wakacje i tam sobie pozwolę na więcej smakołyków, wtedy zwiększam ilość ćwiczeń do 3-4 razy w tygodniu. Efekty są zaskakujące.

  17. macio, 7-10-2013 o 12:37

    ludzie radziłbym wam dużo biegać zobaczcie plan bieganie przez 30 minut robiłem to i przez 1,5 miesiąca schudłem 8 kilo. ps nie jeść słodyzy

  18. ela, 11-19-2013 o 21:25

    Czesc wam wszystkim powiem wam ze zrobcie dokładne badania i bedziecie wiedziec ja zrobiłam tak i mam problemy z hormonami ale chodze do detyka ktory dał mi diete i moja waga spadła 10kg mniej kiedydys wazyłam 86 kg 162cm i jeszcze mam corke po ciazy było mi cieszko teraz ciesze sie ze waze 65kg ale nadal walcze z odchudzaniem

  19. grubas, 12-14-2013 o 12:41

    co zrobić zeby schudnąć ?! może znacie jakieś ćwiczenia ? albo jakaś dieta ? pomocy!!!!!

  20. grubasek, 1-16-2014 o 21:13

    heej mam 160 wzrostu i waze 47kg co srobic by miec plaski brzuch i przy schylaniu sie nie robily takie faldy ??


Wpisz komentarz