Efekt jojo

Efekt jojo to skłonność do tycia po zrzuceniu wagi. Występuje on gdy po zakończeniu odchudzania wracamy do złych nawyków żywieniowych. Aby przeciwdziałać temu efektowi należy unikać niekontrolowanego jedzenia, a jednocześnie zapewniać organizmowi dużo aktywności fizycznej.

Efekt jojo występuje najczęściej w przypadku stosowania diet niskokalorycznych. Wynika to z tego, że w czasie diety dostarczamy organizmowi mało kalorii aby schudnąć, a potem wracamy do złych nawyków, a wówczas organizm magazynuje nadmiary energii i tyjemy.

Niestety szybkie odchudzanie może odbić się niekorzystnie na naszym zdrowiu. Zalecana przez ekspertów spadek wagi to 0,5-1 kg w przeciągu tygodnia. Wysokie tępo chudnięcia może także spowodować efekt jojo- problemy z utrzymaniem stałej wagi po zakończeniu diety.



Najważniejsze w odchudzaniu jest zmiana nawyków żywieniowych. Należy także często (co tydzień) ważyć się i monitorować zmiany wagi ciała. Jak widać odchudzanie nie jest łatwym zadaniem i wymaga od człowieka silnej woli.

Tagi: ,
Kategorie: Odchudzanie


7 odpowiedzi do “Efekt jojo”

  1. VenTeannolf, 1-31-2011 o 13:37

    czemu nie:)

  2. efekt jojo - nie koniecznie, 9-9-2011 o 08:53

    Po raz kolejny udało mi się zrzucić wagę z 68kg do 55kg.Zazwyczaj zajmowało mi to 2-2.5 miesiąca,więc łatwo się domyślić,że dieta była surowa.Postanowienie o odchudaniu wynikało zazwyczaj z wizji zbliżającego się lata.Niestety już póżną jesienią moje zrzucone kilogramy wracały,czyli po jakichś 3 miesiącach.Tego roku jednak dałam sobie więcej czasu i zrzucałam miesięcznie około 1.5kg.Co prawda na efekt musiałam czekać dłużej ale i utrzymać wagę jest prościej.Przede wszystkim zmieniłam nawyki żywieniowe,dieta nie była restrykcyjna więc nie myślałam w kółko o jedzeniu.Właściwie to już teraz ciężko to nazwać dietą,po prostu jadam inaczej.Ruch też ma tutaj duże znaczenie,codziennie maszeruję szybkim krokiem 3km,kilka razy w tyg.trenuję 0.5h na rowerku stacjonarnym.Cały czas jednak kontroluję wagę i jeśli poddam się jakiejś słodkiej pokusie to już następnego dnia jadam lżej albo dłużej spaceruję.Z doświadczenia wiem,że nie wiedząc czemu nagle przestałam stawać na wadze a później byłam zdziwiona,że przybyło 3kg.Myślę,że samokontrola to połowa sukcesu,najgorzej udawać przed samą sobą że nic się nie stanie jeśli trochę sobie pofolguję.Zachęcam wszystkich mających problem z efektem jo-jo do wytrwałości i dłuższego oczekiwania na spadek wagi.

  3. Ewulka, 6-19-2012 o 09:05

    he ja waze 67 kg :( :( przy cm 156 masakra chce wazyc tak z 55 kg czy mozecie doradzic jakas diete??

  4. Grubas, 6-28-2012 o 18:36

    Najlepsza rada to dieta MŻ.
    Mniej żreć i po problemie!

  5. dobry duch, 10-18-2012 o 12:36

    Ja też się zgadzam z dietą MŻ i do tego ćwiczenia niestety… obecnie ważę 82 kg, a jeszcze 4,5 miesiąca temu 97 także było co zrzucać. co zrobiłem… troszkę diety dukana, i codziennie biegam, od 40 min do godzinki. bywa że co drugi dzień nieraz i jest ok. łatwo policzyć i kilo poszło w dół, a kiedy nie chce mi się wyjść biegać mówię sobie jedno – TO DLA MOJEGO ZDROWIA!!!

  6. Tomek, 8-22-2013 o 12:57

    To poprostu odpuszczenie sobie i jedzenie bez umiaru,najlepiej nazwać to efektem jajo i usprawiedliwienie jest. A to zwyczajne żarcie bez zachamowan.Szkoda bo z odchudzania nic nie zostaje

  7. ptysiek, 5-23-2014 o 15:48

    witam ja po skończeniu 7 lat tyłem w wieku 16 lat warzyłem 140 kg poszedłem do endokrenologa i w rok czasu zjechałem na 95 kg dużo ćwiczyłem itd zaczełem żreć koksy doszłem do 200kg teraz ma ok 183 zacisnełem ostro pasa jestem pod opiekom specjalisty , mam nadzieje że wytrwam