Napoje gazowane a zdrowie

Napoje gazowane a zdrowie
Napoje gazowane kuszą klientów swoim smakiem, słodkością i zawartymi w nich bąbelkami. Są one najpopularniejszymi płynami spożywanymi przez społeczeństwo. Niestety nie mają jednak zbyt wiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem.

Co zawierają napoje gazowane?

Napoje gazowane zawierają zwykle bardzo dużo cukru oraz kalorii ale bardzo mało substancji odżywczych. Spożywanie ich może przyczyniać się do tycia i zwiększać zagrożenie zachorowania na cukrzycę. Nawet dietetyczne napoje nie wnoszą do naszej diety żadnych składników potrzebnych naszemu organizmowi takich jak witaminy i minerały. Zawierają za to barwniki oraz dużo substancji chemicznych, które definiują ich smak.

Kolejnym elementem, który negatywnie wpływa na zdrowie naszego organizmu jest zawarty w napojach gazowanych fosfor. Powoduje on wypłukiwanie wapnia z organizmu, a tym samym może zwiększać ryzyko osteoporozy, chorób zębów, przyzębia, dziąseł a także niszczyć szkliwo na zębach.



Ponadto jeżeli w naszej diecie znajdują się napoje gazowane to siłą rzeczy nie pijemy innych płynów, które są dużo zdrowsze dla naszego organizmu. Takimi płynami, które warto pić zamiast napojów gazowanych są między innymi: woda mineralna, herbata, mleko czy też soki.

Alternatywa dla napojów gazowanych

Najbardziej dietetycznym z wszystkich napojów jest woda. Nie zawiera ona cukru ani kalorii więc można ją pić przy każdej diecie. Szczególnie w przypadku dzieci bardzo zdrowe jest picie mleka. Jest ono bogate w substancje odżywcze oraz w wapń niezbędny do prawidłowego wzrostu kośćca. Herbata jest natomiast cennym napojem ze względu na zawarte w niej przeciwutleniacze, które wspomagają naturalne systemy obronne komórek. Soki owocowe mają witaminy oraz inne substancje wpływające pozytywnie na nasz organizm. Na przykład sok marchwiowy działa przeciwnowotworowo, sok żurawinowy zapobiega infekcjom układu moczowego a sok ananasowy przyspiesza spalanie tłuszczów.

Jak widać, jest wiele alternatyw dla napojów gazowany więc warto jest zastanowić się i znaleźć taki, które będą nam smakowały i jednocześnie będą zdrowe dla naszego organizmu.

Tagi: , , ,
Kategorie: Produkty


6 odpowiedzi do “Napoje gazowane a zdrowie”

  1. ania, 4-13-2011 o 14:49

    Zgadzam się, że woda jest najlepszym napojem dla człowieka dlatego powinniśmy jej pić 2-3 l dziennie

  2. Piotr Skrzypczak, 6-7-2011 o 19:31

    Woda jest wskazana nie tylko w diecie, ale jadłospisie każdego człowieka. Nawadnia ona organizm, zmniejsza łaknienie i co najważniejsze, nie jest kaloryczna :) Wg mnie w napojach gazowanych jest wyłącznie chemia: jakieś barwniki, ulepszacze smaku i cała masa cukru. Dlatego powinno się jak najmniej spożywać tego typu „specyfików” w codziennym życiu, a na diecie zupełnie odstawić. Są inne, dużo zdrowsze napoje, jak chociażby mrożona zielona herbata :) Polecam spróbować. Więcej na temat zielonej herbaty opisałem na swoim blogu.
    Pozdrawiam.

  3. www.mr-fit.pl, 11-24-2011 o 05:59

    Piotrek faktycznie zielona herbata jest genialna, często ją pijam i najlepsza jest taka przy drugim zaparzeniu tej samej xD Co o wody to wiadomo, że jest najzdrowsza. Pamiętajcie jednak, aby pić najlepiej 30 min po posiłku, bo inaczej rozpuszczacie kwas w żołądku i pogarszacie swoje trawienie.

    Pozdrawiam, Mr. Fit

  4. yasmine, 2-28-2013 o 17:20

    A ja bylam przekonana, ze nalezy pic wode bezposrednio przed posilkiem w celu zmniejszenia apetytu i zmniejszenia wielkosci zjadanych porcji!?

  5. sylwia, 8-9-2013 o 14:56

    podobno wypicie szkalnki wody przed posilkiem zwieksza metabolizm o 30% i nie zjemy juz tak duzo, bo nie bd miejsca :p a po posilku raczej tez sie nie powinno pic – kolezanka mi tak powiedziala, ale nie wiem czy prawda. robi ktos tak i pomaga ?

  6. Aleksandra, 1-29-2014 o 15:12

    Ja wypijam zawsze przed posiłkiem wodę, czy to herbatę i po posiłku czekam co najmniej pół godziny żeby ponownie się napić, sama z siebie czuję się taka pełna po wypiciu czegoś zaraz po jedzeniu, dlatego stosuję tą metodę.


Wpisz komentarz