Spalanie kalorii

Człowiek tyje gdyż jego organizm jest bardzo oszczędny w używaniu energii a jednocześnie spożywa dużo pokarmów. Na przykład jeżeli człowiek odpoczywa (siedzi lub leży) to wówczas spala 26 kalorii dziennie na każdy kilogram wagi, więc odpowiednio przy wadze 70 kg jest to 1820 kalorii, a przy wadze 100 kg będzie to 2600 kalorii.



Człowiek potrzebuje tych kalorii na:
– bicie serca i prace płuc (oddychanie)
– funkcjonowanie organów wewnętrznych
– prace mózgu
– utrzymywanie ciepłoty ciała

Ludzki organizm także bardzo oszczędnie gospodaruje energią podczas ruchu. Dla przykładu przebiegnięcie maratonu (42 kilometry) kosztuje 2600 kalorii. Właśnie dzięki tak efektywnemu wykorzystaniu energii przez ludzki organizm mamy tak często do czynienia z nadwagą i otyłością.

Dla przykładu zestaw w McDonald może mieć 1840 kalorii:
Big Mac® 540
Duże frytki (170g) 570 kalorii
Średnia Coca-Cola 210 kalorii
Lody McFlurry® z M&M’S® 620 kalorii
(źródło: http://www.mcdonalds.com/)

Jak widać jeden zestaw typu fastfood może pokryć całodniowe zapotrzebowanie na kalorie.

Każda nadwyżka kalorii jest odkładana przez organizm w postaci tłuszczu. 4000 kalorii to pół kilograma tłuszczu. I tak na przykład, jeśli codziennie spożywa się o około 570 kalorii (to mniej więcej tyle co jeden deser) ponad to co spali organizm to w ciągu tygodnia waga wzrośnie o pół kilograma.

Przy odchudzaniu warto więc zapoznać się, które produkty są wysoce kaloryczna. Informacje o kaloriach można znaleźć w tabeli kalorii.
Warto także skorzystać z kalkulatorów: do obliczenia zapotrzebowania kalorii, a także kalkulator spalania kalorii, aby zobaczyć ile kalorii jest spalanych podczas różnych aktywności fizycznych.

Tagi:
Kategorie: Odchudzanie


Wpisz komentarz