Zdrowa dieta dla serca

Zdrowa dieta dla serca
Aby mieć zdrowe serce trzeba wiedzieć jak się zdrowo odżywiać. To co spożywamy decyduje o zdrowiu naszego serca. Warto jest więc być świadomym które produkty i w jakich ilościach służą naszemu zdrowiu, których powinniśmy się wystrzegać jeśli chcemy zachować długo zdrowe serce.

Najlepszym rozwiązaniem jest skonsultowanie się ze swoim lekarzem, który na podstawie naszego stanu zdrowia, wyników badań i wywiadu dobierze najlepszą dla nas dietę. Podstawą diet dla osób zdrowych jest dieta oparta na piramidzie jedzenia, która określa które produkty i w jakich proporcjach powinniśmy spożywać.

Tłuszcze



Ogólną zasadą bez względu na to jaką dietę stosujemy jest wymóg, aby ilość spożywanego tłuszczu stanowiło co najwyżej 1/3 spożywanych kalorii. Przy przestrzeganiu tego ograniczenia warto jest kontrolować etykiety na opakowaniach żywności. Zawierają one informację o ilości tłuszczu w porcji pożywienia. Warto jest też rozważyć zamianę produktów, które zawierają dużo nasyconych tłuszczy takimi które mają ich mniej. I tak na przykład zamiast masła lepiej jest spożywać margarynę czy też zamiast smalcu do smażenia używać oliwę z oliwek.

Zły cholesterol

Jeśli chodzi natomiast o zły cholesterol to zdrowa dawka dzienna to maksymalnie 300 miligramów. Nie możemy go całkowicie wyeliminować z naszej diety bo jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu ale należy go utrzymywać na niskim poziomie.
Nie należy też spożywać zbyt dużo soli. Nawet jeśli sami nie solimy potraw to bardzo często sól jest wykorzystywana przy przygotowywaniu konserwowanych produktów/półproduktów przez producentów żywności. Zamiast stosowania soli kuchennej do przyprawiania potraw lepiej jest używać przypraw ziołowych i korzennych.

Zdrowe posiłki

Przykładem zdrowego posiłku dla naszego serca są ryby (łosoś, tuńczyk, makrela). Zawierają one małe ilości tłuszczu a jednocześnie zawarty w nich kwas omega-3 pomaga w ochronie serca i naczyń krwionośnych (zapobiegają powstawaniu choroby wieńcowej). Bardzo zdrowe jest także spożywanie owoców i warzyw gdyż jest w nich bardzo mało szkodliwego dla serca tłuszczu. Ważne jest także, aby unikać smażonych potraw. Dużo zdrowsze dla naszego serca są potrawy przygotowane na parze, duszone lub po prostu gotowane.



Jedna odpowiedź do “Zdrowa dieta dla serca”

  1. Monika, 4-1-2014 o 09:29

    Zamiast masła margaryna? Trzeba chyba być niesamowitym dinozaurem, żeby nadal w to wierzyć. Margaryna zawiera duże ilości tłuszów trans, które jak powszechnie wiadomo są bardzo szkodliwe dla naszego organizmu. Masło jest dużo zdrowsze, poza tym jest doskonałym źródłem witaminy A.
    Ponadto, komórki mięśnia sercowego preferują jako źródło energii właśnie tłuszcz (podobnie jak np. komórki kory nerek). Cholesterol wytwarzany jest w wątrobie i to ten endogenny ma największe znaczenie. Substraty do produkcji cholesterolu powstają w wyniku metabolizowania zarówno kwasów tłuszczowy jak i glukozy, więc nadmiar glukozy również może prowadzić do podwyższonego poziomu cholesterolu (m.in. dlatego u cukrzyków często występuje podwyższony poziom cholesterolu).
    Wychwyciłam jeszcze jeden absurd w tym artykule: polecane są ryby ze względu na małą zawartość tłuszczu, ale to właśnie tłuszcz w rybie jest najzdrowszy (wspomniane kwasy omega-3). Poza tym toksyny zawarte w rybach odkładają się właśnie w ich mięśniach, a nie w tkance tłuszczowej, więc im ryba tłustrza tym zdrowsza.


Wpisz komentarz